JOUW PROJECT?

Wie durft het aan?
NSU Ro80 1973

 

In 1967 ziet de hypermoderne NSU Ro 80 het daglicht. Met zijn wigvormige koets lijkt hij generaties voor te lopen op de concurrentie. NSU wil een grote middenklasser bouwen die alle concurrenten in de schaduw stelt. En natuurlijk moet dit paradepaardje een wankelmotor krijgen. Zo’n hypermoderne, trillingvrije machine past immers perfect bij een snelle, comfortabele autobahncruiser. NSU’s topmodel moest ook uiterlijk herkenbaar zijn als een product van de toekomst. Daarvoor zorgde in de eerste plaats de aalgladde, door Claus Luthe ontworpen carrosserie (Luthe werd na het faillissement van NSU hoofd design bij BMW). Andere moderne kenmerken zijn: voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom, stuurbekrachtiging en een versnellingsbak met automatische koppeling. De koplampen integreren voor het eerst groot licht, stadslicht en de knipperlichten in één unit. Dit komt ten goede aan de luchtweerstand die voor die tijd enorm laag is.

Uiteindelijk wordt de in eerste instantie door de autopers (De Ro80 wordt auto van het jaar 1967) bejubelde motor van Felix Wankel de belangrijkste nagel aan de doodskist van zowel het merk NSU als het model. De afdichtingen blijken niet tegen de continu hoge toeren te kunnen met als gevolg olielekkages. NSU moet vele motoren onder garantie volledig vervangen.

Door alle negatieve verhalen wordt de NSU Ro 80 zeer matig verkocht en het regent ‘zie-je-wels’ van sceptici. Het water stijgt NSU al snel tot de lippen. In 1969 wordt het merk opgekocht door Audi, en na ruim 37.000 geproduceerde Ro 80’s gaat in 1977 de stekker uit het model (de laatste geproduceerde Ro80, is in het ebzit van de Pon collectie en staat in Leusden). De door NSU inmiddels ontwikkelde K70 komt in 1970 als Volkswagen op de markt. Het design van de Ro80 wordt nog twee decennia lang de leidraad voor alle grote Audi sedans. Kijk maar eens naar de Audi 80 van begin jaren 90.

Deze uit 1973 stammende rode Ro80 is al 15 jaar in bezit van huidige eigenaar, GOV lid Eric, en heeft de afgelopen 7 jaar stil gestaan in een schuur

Dankzij een harde kern van liefhebbers is de NSU Ro 80 gelukkig niet uitgestorven. Er is een goede onderdelen voorziening met name in Duitsland en nederland. Bovendien is de auto met het juiste onderhoud betrouwbaarder dan menigeen denkt. Dat is niet alleen te danken aan geoptimaliseerde afdichtingen, maar ook aan de kwalitatief hoogwaardige oliesoorten van tegenwoordig. Zelfs naar moderne maatstaven is de NSU Ro 80 een ruime auto en het interieur is uitstekend afgewerkt. De wankelmotor zorgt voor een unieke lage geluidsbeleving in combinatie met de semi-automaat is de auto buitengewoon soepel en nog altijd tot een aangename langeafstandsauto.

Dat geldt uiteraard (nog) niet voor dit exemplaar! Deze uit 1973 stammende rode Ro80 is al 15 jaar in bezit van huidige eigenaar, GOV lid Eric, en heeft de afgelopen 7 jaar stil gestaan in een schuur. Auto komt oorspronkelijk uit Ascona, Zwitserland. Wegens te veel klassiekerprojecten en te weinig tijd verdient deze auto een nieuwe eigenaar. De auto is compleet maar is aan een grote restauratie toe. Wie pakt deze klus aan?

De NSU mag weg voor een heel klein prijsje. Heb je interesse en wil je de auto bekijken? Dat kan in Soest. Neem dan contact op met wie.eric (at) gmail.com

Specificaties:

NSU R0 80: ID 0831001051

Bouwjaar: 1- 11- 1973,

Invoer NL 20- 01 – 2005

Kleur: iberisch rot  

Km stand: 76.000km

 

Plus:

Het is een Ro80, misschien wel de meest bijzondere en ondergewaardeerde auto van de 20ste eeuw.

De 1973 uitvoering: 2e generatiemotor (met o.a. dubbele uitlaat), 1ste generatie design.

Auto is compleet

Carroserrie is strak en op wat details na helemaal goed

Fuchs velgen plus 4 x goede banden ( Vredestein met binnenband)

Goede internationale onderdelen voorziening (o.a. in NL en Duitsland)

Veel documentatiemateriaal, o.a. originele persmap

 

Min:

Motor heeft totale revisie nodig. Is 7 jaar geleden naar stalling gereden omdat compressie te laag was en revisie noodzakelijk leek. Sindsdien heeft de motor stil gestaan en zit er flink veel (vlieg)roest op. Complete gereviseerde ruilmotoren zijn in Nederland ook verkrijgbaar voor €1500

Bodem: De balk/dorpel bestuurderszijde is rot o.a. onder ter hoogte van de rijdersstoel. Heeft laswerk nodig, wellicht geheel nieuwe dorpel.

Carrosserie: gat bij onderzijde achterraam rechterzijde, gat in linkerachterportier, spoiler onder voorbumper niet meer strak en roestig. Overspuiten carrosserie is aan te raden!

Interieur: Compleet maar stoelbekleding versleten (stoelen qua vering nog heel goed), bovenplaat dashboard warmtescheuren (te vervangen).